
Menu
Aktuality
- Jedálny lístok od 6. 3. 2018
- Zber papiera - 1. polrok
- Všetkovedko 2018
- List rodičom - 2%
- Sladká matematika
- Eko Alarm
- Akcie
- Testovanie 5
- Bellamosácki Experti
- Úspešné Komparo
- staršie aktuality >>






Slovenský jazyk a literatúra
V rámci predmetu slovenský jazyk a literatúra sú hodnotené tri zložky predmetu: jazyk, sloh a literatúra. Predmetom klasifikácie v predmete slovenský jazyk a literatúra a vyučovací jazyk a literatúra sú výsledky, ktoré žiak dosiahol v súlade s požiadavkami stanovenými v učebných osnovách a vzdelávacích štandardoch v rámci jednotlivých zložiek predmetu: jazyková, slohová a literárna zložka. Hodnotí sa schopnosť získať, upraviť, spracovať, používať a prezentovať vedomosti, zručnosti a návyky v konkrétnych situáciách, obsahová kvalita a jazyková správnosť odpovede, t. j. rozsah slovnej zásoby, gramatická správnosť, štylistická pôsobivosť a stupeň rečovej pohotovosti. V písomnom aj ústnom prejave má žiak preukázať komplexnosť ovládania jazyka, mieru tvorivosti a celkovú vzdelanosť a kultúrnosť v miere vychádzajúcej z učebných osnov a vzdelávacích štandardov.
Vo výslednej známke hodnotíme:
- písomky, ústne odpovede, tematické testy, polročné a koncoročné testy, diktáty, slohové práce - presnosť, odbornosť, trvalosť osvojenia pojmov, faktov a definícií, samostatnosť vyjadrovania, použiteľnosť vedomostí v praxi, úroveň myšlienkových operácií, úroveň požadovaných motorických a intelektuálnych činností - 60%
- proces učenia sa žiaka, stupeň rozvoja kľúčových kompetencií – triedenie a vyhľadávanie informácií, pozorovanie, porovnávanie a triedenie javov, experimentovanie, sebahodnotenie a zodpovedajúce prijímanie spätnoväzobných informácií, primeranosť reakcií (bleskovky, cvičné diktáty, pracovné listy, domáce úlohy) - 25%
-
vlastná aktivita žiaka - každá práca žiaka urobená z vlastnej iniciatívy, aktivita na hodine, verejné pochvaly za viditeľné zmeny, účasť na súťažiach
Časť Slovenský jazyk
-
tematické písomky, štvrťročné, polročné a koncoročné písomky - test na čitateľskú gramotnosť alebo tematický test. Test na čitateľskú gramotnosť sa viaže k literárnej zložke učiva, je zameraný na prácu s literárnym obsahom. Tematický test slúži na opakovanie učiva po prebratí tematického celku, resp. aj počas preberania tematického celku podľa uváženia učiteľa, podľa úrovne zvládnutia a relevantnosti učiva. Písomné opakovanie po tematických celkoch musí byť ohlásené.
-
bleskovky, päťminútovky - krátke písomky, krátke pravopisné cvičenia slúžia na kontrolu osvojenia si vedomostí, schopností a poznatkov. Nemusia byť ohlásené.
-
ovládanie gramatických a pravopisných javov v praktických cvičeniach (zapamätať si potrebné fakty a definície, vedieť demonštrovať ich znalosť, vysvetliť podstatu osvojených javov a vzťahov medzi nimi, poznať súvislosti, usporiadať známe javy do tried a systémov, ovládať jazykovú analýzu textu, analyzovať text na základe zadaných kritérií, vyjadrovať sa gramaticky správne, vhodne, výstižne, kultivovane)
- domáca príprava – písanie domácich úloh, pripravenosť na hodiny
- aktivita, pracovitosť a samostatnosť na hodinách
Časť Slohová výchova
- kontrolné slohové práce z príslušných slohových útvarov v danom ročníku - TU
Časť Literatúra
-
tematické písomky - cieľ: odlíšiť medzi sebou texty z hľadiska literárnych druhov, žánrov, štýlov, vedieť zdôvodniť svoje rozhodnutie, hodnotiť text z hľadiska formy, jazykových prostriedkov, útvaru/ žánru., štýlu a pod., vedieť zdôvodniť svoje rozhodnutie, interpretovať text a integrovať informácie z neho s predchádzajúcimi poznatkami a skúsenosťami, hodnotiť text z hľadiska obsahu, použitie vhodnej odbornej terminológie (figúry, trópy,...), identifikovať informácie uvedené v texte priamo, ako i informácie, ktoré v texte nie sú uvedené priamo, ale z neho vyplývajú (čítanie s porozumením, čitateľská gramotnosť žiaka)
- zapájanie sa do literárnych súťaží
- aktivita, pracovitosť a samostatnosť na hodinách
- vlastná literárna tvorba
- prehľad v literárnom dianí na Slovensku
V záverečnej fáze učiteľ pri súhrnnej klasifikácii žiaka z predmetu slovenský jazyk a literatúra posúdi súlad odporúčaného stupňa hodnotenia z internetovej žiackej knižky s prejavovanými osobnými a sociálnymi kompetenciami žiaka (zodpovednosť, snaha, iniciatíva, ochota spolupracovať) počas celého klasifikačného obdobia.