
Menu
Aktuality
- Ocenenie pre Ivku Guráňovú
- Prezentovanie projektov - 4.SA
- Veľkonočné tvorivé dielne
- Zber papiera - 1. polrok
- Názory rodičov...
- Čo čítať?
- A Christmas Carol...
- Stiahnite si fakty...
- staršie aktuality >>






Charakteristika Školského vzdelávacieho programu
2017/2018
1 Pedagogický princíp školy
2 Zameranie školy
-
Školský vzdelávací program Súkromnej základnej školy BellAmos je živý a otvorený dokument. Jeho obsah prináša výrazný odklon od tradičného modelu vyučovania a formálneho odovzdávania encyklopedických vedomostí.
- východiská
-
-
zákon č. 245/2008 Z. z. - Zákon o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (školský zákon)
- právne záväzné znenia ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu
- Štátny vzdelávací program
- SWOT analýza školy
- zloženie a schopnosti pedagogického zboru
- požiadavky rodičov
- nadviazanie na tradície školy
-
vízia a stratégia súkromnej školy - vybudovať humanistickú základnú školu, ktorá bude poskytovať nadštandardné služby v oblasti školstva, rešpektovať individuality detí a pripravovať ich na praktický život v 21. storočí
-
- ciele
-
- podporiť a rozvinúť kľúčové kompetencie jednotlivcov takým spôsobom, aby boli schopní reagovať na prebiehajúce zmeny a lepšie sa zapojiť do spoločnosti a uplatniť sa i na trhu práce – prispieť tak k osobnému rozvoju jednotlivca, tak aby boli schopní
-
- mať zdravé sebavedomé vystupovanie, pozitívnu predstavu o sebe samom, ale súčasne schopnosť vcítiť sa do situácie ostatných a rešpektovať ich presvedčenie alebo názory,
- riešiť praktické problémy a životné situácie na základe pochopenia princípov, ktorými sa spoločnosť riadi,
- poznať svoje práva a povinnosti a uvedomelo ich dodržiavať,
- hodnotiť výsledky vlastnej činnosti i činnosti iných,
- prispieť k vytváraniu pozitívnych vzťahov na úrovni žiak – žiak, žiak – učiteľ, učiteľ – rodič,
- poskytnúť každému jednotlivcovi priestor a príležitosť pre osobný rozvoj a hľadanie vnútorných zdrojov tak, aby bol schopný
-
- využívať znalosti a skúsenosti získané v jednotlivých vzdelávacích oblastiach vo svojom záujme, ale i záujme svojej prípravy na budúcnosť,
- aktivovať kreativitu, logické myslenie a schopnosť riešiť problémy tak, aby žiaci boli schopní
-
- samostatne pozorovať a experimentovať, získané výsledky porovnávať, kriticky posudzovať a vyvodzovať z nich závery pre využitie v budúcnosti,
- spájať vedomosti do súvislostí a na základe toho si vytvárať komplexnejší pohľad na javy,
- voliť vhodné spôsoby riešenia úloh, sledovať vlastný pokrok pri zdolávaní problémov,
- rozvinúť schopnosť otvorene a efektívne komunikovať tak, aby žiaci boli schopní
-
- formulovať a vyjadrovať svoje myšlienky a názory v logickom slede, výstižne, súvisle a kultivovane a to i v písomnom, i ústnom prejave,
- počúvať iných a porozumieť im,
- obhajovať vlastný názor vhodnou a kultivovanou argumentáciou,
- formulovať a vyjadrovať svoje myšlienky a názory v logickom slede, výstižne, súvisle a kultivovane a to i v písomnom, i ústnom prejave,
- ponúknuť alternatívy vzdelávania tak, aby žiak bol na ich základe schopní
-
- vyberať si a využívať vhodné spôsoby, metódy a stratégie pre aktívne a efektívne učenie sa,
- vyhľadávať a triediť informácie a na základe ich pochopenia, prepojenia a systematizácie ich efektívne využívať v procese učenia a v praktickom živote,
- využívať informačné a komunikačné prostriedky a technológie.
3 Profil absolventa
Absolvent Súkromnej základnej školy BellAmos má celkový prehľad z hlavných predmetov aktuálneho stupňa vzdelania. Jeho vedomosti sú rozšírené o pasáže vedúce k preniknutiu do vnútornej logiky jednotlivých predmetov, resp. problému, jeho celistvému vystihnutiu a tiež priamej, či už teoretickej alebo praktickej práci s ním. Zároveň je schopný kvalitne a efektívne pracovať s informáciami, vyhľadávať ich, analyzovať a systematizovať, prakticky používať odbornú i umeleckú literatúru.
Je schopný dlhodobejšej samostatnej práce pri riešení úlohy, ale i pracovať v skupine (pri štúdiu i pri vyhodnocovaní výsledkov práce, tvorení nového a pod.). Má schopnosť kvalitného sebavyjadrovania (ústnou, písomnou, príp. inou formou), a to v materinskom jazyku, ako aj v cudzích jazykoch, pričom v anglickom jazyku komunikuje na úrovni A2 a v ďalšom cudzom jazyku (nemeckom) na úrovni A1 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca. Je schopný efektívne odovzdať získané vedomosti i vlastné závery primeranou formou druhým.
Z hľadiska výchovného by mal absolvent byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, aktívne sa spolupodieľať na svojom ďalšom osobnostnom rozvoji a na živote spoločnosti. Dokáže primerane hodnotiť realitu a spoločnosť, v ktorej žije, a to primerane veku, v kontexte asertivity, otvárať sa potrebám druhým a regulovať svoje správanie, v závislosti od meniacich sa životných a pracovných podmienok a podľa svojich schopností a možností ich aktívne a tvorivo ovplyvňovať. Orientuje sa v štruktúre, hodnotách a pravidlách multikultúrnej spoločnosti, rešpektuje všeľudské etické hodnoty, uznáva ľudské práva a slobody, pozná a uplatňuje pravidlá etikety. Je schopný starať sa o svoje zdravie a životné prostredie.
4 Pedagogické stratégie
Aby škola dosiahla uvedené ciele a zároveň mohla v plnej miere rozvíjať kľúčové kompetencie, bude vo svojom výchovno-vzdelávacom procese nasledujúce pedagogické stratégie:
1) Kompetencia k učeniu
a) Reflexie učebného procesu
- podpora sebahodnotenia,
-
voľné písanie, argumentačné písanie, podelenie sa o vlastné myšlienky so spolužiakom či v skupine, dialóg, spor, polemika, obmedzené slovné, písomné a IKT prezentácie...
b) Práca s informáciami
-
práca s rôznymi zdrojmi informácií (verbálnych, obrazových, grafických; učebníc, slovníkov, kníh, atlasov, novín, webových stránok...),
-
správne citovanie a kritické hodnotenie.
2) Kompetencie k riešeniu problémov
-
námety na samostatné uvažovanie a riešenie problémov, tiež na problémové alebo krízové situácie,
-
aktivizácia žiakov prostredníctvom špecifických (aktivizujúcich) metód a foriem práce a autentického učenia sa (dialóg, brainstorming, brainwriting, súťaže, kvízy, vychádzky..., laboratórne práce, pokusy a experimenty),
-
porovnávanie názorov, mediálnych tvrdení a vlastných skúseností, na vyhodnocovanie a vyvodzovanie záverov,
-
identifikácia problému a jeho podstaty, jeho možné riešenia, aplikácia zákonov a pravidiel na odlišné skutočnosti.
3) Komunikačná kompetencia
-
samostatné logické myslenie, základy logického myslenia, triedenie informácií a interpretácia hlavných myšlienok,
-
reprodukcia uloženej informácie, zaraďovanie informácie do systému,
-
zaznamenávanie myšlienok, rozvoj slovnej zásoby,
-
zrozumiteľná a kvalitná artikulácia a výstižné vyjadrovanie myšlienok,
-
komunikačná kultúra i kultúra komunikácie,
-
schopnosť počúvať, nutnosť vypočuť si názory druhých, rešpektovať ich a pri interpretácii ich neskresľovať,
-
pravidlá etikety a diplomacie,
-
sebareflexia a kritické zhodnotenie výsledkov ich práce...
4) Kompetencia sociálna a personálna
Tieto kompetencie umožňujú žiakovi pestujú u žiaka schopnosť žiť a pracovať s inými, plánovať, organizovať, hodnotiť prácu tímu, ale i empatiu, schopnosť nenásilne riešiť konflikty a konštruktívne vyjednávať, tolerovať iných, udržiavať harmonické medziľudské vzťahy, byť zodpovedným a taktiež formovať občiansku spoločnosť. Je dôležité, aby sa vo výchovno-vzdelávacom procese dával dôraz na uplatnenie žiakovho (ale i učiteľovho) sebauvedomenia, sebaovládania, sebamotivácie a osobnej angažovanosti. Toto je možné dosiahnuť projektovým vyučovaním, kooperatívnym vyučovaním, ale i organizovaním rôznych mimoškolských aktivít, účasťou na dobrovoľných aktivitách či v zimnej a letnej škole v prírode.
5 Zabezpečenie výučby pre žiakov so špeciálnymi potrebami
Pre úspešné vzdelávanie týchto žiakov je škola schopná zabezpečiť tieto podmienky:
- uplatňovať zdravotné hľadiská a rešpektovať individualitu žiaka,
- zohľadniť druh, stupeň a mieru postihu alebo znevýhodnenia pri hodnotení,
- zaistiť individuálnu alebo skupinovú starostlivosť (asistent na vyučovaní, špeciálny pedagóg),
- uplatňovať zodpovedajúce metódy a formy práce,
- zabezpečiť zodpovedajúce učebné materiály,
- pravidelne komunikovať s rodičmi a odbornými pracovníkmi.
6 Začlenenie prierezových tém
Údaje o začlenení prierezových tematík obsahujú učebné osnovy a vzdelávacie štandardy jednotlivých predmetov, pričom dôraz je dávaný najmä na spôsob uplatňovania prierezových tematík pri vytváraní tých-ktorých kompetencií. Konkrétne prepojenie tematických okruhov a námetov začlenených prierezových tém je súčasťou formulácie čiastkových výstupov, učiva či ďalších poznámok učebných osnov.