
Menu
Aktuality
- Jedálny lístok od 6. 3. 2018
- Zber papiera - 1. polrok
- Všetkovedko 2018
- List rodičom - 2%
- Sladká matematika
- Eko Alarm
- Akcie
- Testovanie 5
- Bellamosácki Experti
- Úspešné Komparo
- staršie aktuality >>






Vnútorný systém hodnotenia a kontroly
2017/2018
1 Hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiakov
Pravidlá pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov upravuje Metodický pokyn č. 22/2011 k hodnoteniu žiakov základnej školy (vrátane príloh) s účinnosťou od 1. mája 2011. Hodnotenie a klasifikácia žiakov sa riadi predovšetkým Zákonom č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní a Vyhláškou MŠ SR č. 320/2008 o základnej škole a Vyhláškou MŠVVaŠ č. 244/2011 Z. z. zo 6. júla 2011, ktorou sa mení a dopĺňa Vyhláška MŠ SR č. 320/2008 Z.z. o základnej škole.
V Súkromnej základnej škole BellAmos je hodnotenie vnímané ako jeden zo spôsobov, ako žiaka posunúť vpred, nesmie byť chápané ako trest, pričom záverečné hodnotenie a klasifikácia nie je len aritmetickým priemerom známok (60% vedomosti, 25% priebežná práca - proces učenia sa, 15% aktivita). Zároveň hodnotenie chápeme ako jednu z najdôležitejších foriem spätnej väzby nielen na úrovni učiteľ – žiak, ale i žiak – rodič a učiteľ – rodič.
Čím a ako hodnotíme
Vo výchovno-vzdelávacom procese sa v plnej miere využíva pozitívna motivácia, pričom základom hodnotenia je pokrok žiaka voči sebe samému. Zároveň hodnotenie obsahuje prvky zodpovednosti žiaka za svoje výsledky, teda sebahodnotenie, ako aj tzv. rovesnícke hodnotenie (hodnotenie spolužiakmi).
Predmetom sebahodnotenia sú:
- výsledky samostatnej i skupinovej práce,
- vlastný učebný pokrok za určitý časový úsek (zväčša štvrťrok),
- prístup k práci,
- vlastné silné a slabé stránky.
Cieľom sebahodnotenia aj rovesníckeho hodnotenia je najmä:
- pristupovať kriticky k vlastnej práci,
- vysloviť kritiku adekvátnym spôsobom,
- konštruktívnou kritikou podnietiť k lepším výkonom.
Pre účely hodnotenia sa využívajú:
- metódy systematického pozorovania,
- metódy autentického hodnotenia,
- ústne skúšky (odpovede),
- písomné skúšky (testy, kvízy, slohové práce, písomné práce...),
- portfóliá,
- žiacke knižky,
- priebežné hodnotenie
- záverečné hodnotenie.
Kritériá hodnotenia
Vo výslednej známke hodnotíme:
- písomky, ústne odpovede, tematické testy, polročné a koncoročné testy, diktáty, slohové práce - presnosť, odbornosť, trvalosť osvojenia pojmov, faktov a definícií, samostatnosť vyjadrovania, použiteľnosť vedomostí v praxi, úroveň myšlienkových operácií, úroveň požadovaných motorických a intelektuálnych činností - 60%
- proces učenia sa žiaka, stupeň rozvoja kľúčových kompetencií – triedenie a vyhľadávanie informácií, pozorovanie, porovnávanie a triedenie javov, experimentovanie, sebahodnotenie a zodpovedajúce prijímanie spätnoväzobných informácií, primeranosť reakcií (bleskovky, cvičné diktáty, pracovné listy, domáce úlohy) - 25%
- vlastná aktivita žiaka - každá práca žiaka urobená z vlastnej iniciatívy, aktivita na hodine, verejné pochvaly za viditeľné zmeny, účasť na súťažiach
Stupnice
Percentuálna stupnica pre hodnotenie tematických previerok (tzv. malých):
100% - 90% výborný (1)
89% - 75% chválitebný (2)
74% - 60% dobrý (3)
59% - 41% dostatočný (4)
40% - 0% nedostatočný (5)
Percentuálne hodnotenie pre hodnotenie kontrolných prác (tzv. školských):
100% - 90% výborný (1)
89% - 75% chválitebný (2)
74% - 50% dobrý (3)
49% - 30% dostatočný (4)
29% - 0% nedostatočný (5)
0 – 1 výborný (1)
2 – 3 chválitebný (2)
4 – 7 dobrý (3)
8 - 10 dostatočný (4)
11 a viac nedostatočný (5)
Kritériá hodnotenia pre jednotlivé predmety I. stupňa (ISCED 1)
Kritériá hodnotenia pre jednotlivé predmety II. stupňa (ISCED 2)
- slovenský jazyk a literatúra
-
anglický jazyk
- nemecký jazyk
-
matematika
- fyzika
- chémia
- geografia
- biológia
- dejepis
Hodnotenie správania
Pri hodnotení správania postupujeme podľa Metodického pokynu č. 22/2011 pre hodnotenie žiaka základnej školy, čl. 3, bod 5.
Rozhodnutie pedagogickej rady o doplnení školského poriadku
Na základe rozhodnutia pedagogickej rady z dňa 20. 1. 2017 sa dopĺňa školský poriadok, časť 8, bod 10 (Dochádzanie do školy, ospravedlňovanie neprítomnosti), a to nasledujúcim spôsobom:
Učiteľ má právo pri vysokej absencii žiaka na vyučovacích hodinách požiadať o vykonanie komisionálnej skúšky. Žiak vykonáva komisionálne skúšky na základe rozhodnutia riaditeľky školy v prípade, ak vymešká viac ako 30% čistého vyučovacieho času.
Rozhodnutie pedagogickej rady o neklasifikovaní niektorých predmetov
Na základe rozhodnutia pedagogickej rady z 28. 8. 2017 (v zmysle §55, čl. 2 Zákonu č. 245/2008, §18 Vyhlášky MŠ SR č. 320/2008 a Metodického pokynu č. 22/2011 – R) sa v Súkromnej základnej škole BellAmos neklasifikujú (nehodnotia známkou) nasledujúce predmety: etická výchova, hudobná výchova, mediálna výchova, občianska náuka, telesná výchova, telesná a športová výchova, výtvarná výchova, ako aj predmety výchova umením, informatika a informatická výchova, svet práce a technika. Rozhodnutie je platné pre oba stupne.
Zásady hodnotenia žiaka so zdravotným znevýhodnením začleneného v základnej škole
Pri hodnotení učebných výsledkov učiteľ rešpektuje psychický a fyzický zdravotný stav žiaka, druh a stupeň zdravotného znevýhodnenia, ak má vplyv na úroveň a výsledky práce žiaka v príslušnom predmete. Riadi sa zásadami hodnotenia žiaka so zdravotným znevýhodnením začleneného v základnej škole (Metodický pokyn č. 19/2015 na hodnotenie a klasifikáciu prospechu a správania žiakov s mentálnym postihnutím – primárne vzdelávanie a príloha č. 2 k metodickému pokynu č. 22/2011 na hodnotenie žiakov základnej školy).
2 Hodnotenie pedagogických zamestnancov
Východiskom pre stanovenie kritérií hodnotenia pedagogických zamestnancov Súkromnej základnej školy BellAmos je §52 zákona č. 317/2009 Z. z. (teda Zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch), Pracovný poriadok pre pedagogických zamestnancov Súkromnej základnej školy BellAmos, ako aj kompetenčný profil učiteľa. Základom pre vypracovanie profilu sú hodnoty a poslanie školy a tiež profil absolventa. Kompetenčné profily tvoria prílohu Školského vzdelávacieho programu.
3 Hodnotenie školy
Autoevaluácia je zameraná predovšetkým za začleňovanie kľúčových kompetencií a cieľov vzdelávania do efektívneho priebehu výchovno-vzdelávacej práce. Autoevaluácia školy a procesov v nej prebiehajúcich v nej je založená na dlhodobom pozorovaní, analýze a vyhodnocovaní zisteného.
S výsledkami jednotlivých evaluačných a autoevaluačných zistení sa ďalej pracuje. Slúžia pre vyhodnotenie súčasného stavu a jeho porovnanie s posledným meraním, ako aj pre korekciu ďalšieho rozvoja školy a vzdelávacích aktivít pedagógov, a teda i žiakov.
Medzi autoevaluačné mechanizmy patria pravidelné vzájomné hospitácie učiteľov, určenie uvádzajúcich učiteľov pre začínajúcich a nových pedagógov, náčuvy študentov zo škôl pedagogického zamerania, kontrolná hospitačná činnosť vedenia školy a pod.