
Menu
Aktuality
- Jedálny lístok od 6. 3. 2018
- Zber papiera - 1. polrok
- Všetkovedko 2018
- List rodičom - 2%
- Sladká matematika
- Eko Alarm
- Akcie
- Testovanie 5
- Bellamosácki Experti
- Úspešné Komparo
- staršie aktuality >>






Dejepis je zvyčajne považovaný za predmet, ktorý je plný faktov, rokov, udalostí či osobností a už toto samo osebe robí dejepis nie veľmi obľúbeným. Na strane druhej, aký iný predmet nám poskytne tak rôznorodé informácie o tom, čo bolo, o tom, prečo to tak bolo, o tom, kto to spôsobil a ako to spôsobil a čo tým spôsobil...?
Hľadanie odpovedí na tieto otázky je niekedy veľmi náročné, no zároveň i svojím spôsobom zábavné. A ak nás niečo baví, robíme to radi.
Snažím sa preto dejepis učiť tak, aby deti bavil. Ak niečo detí baví, tak ich to zaujíma - a odtiaľ je len krôčik k tomu, aby to pochopili. No nie vždy sa to dá či podarí. Verím, však že mnohí moji žiaci už nevnímajú dejepis ako záľahu slov, ale ako niečo, čo im umožnilo naplno využiť zvedavosť, tvorivosť; ako predmet, na ktorom kládol otázky nielen učiteľ a odpovedal nielen žiak; predmet, na ktorom sa objavovalo, konštruovalo, hádalo. A tiež pochopili, že dejepis teda zoznamuje žiakov s novým vývojom spoločnosti, javmi a procesmi prebiehajúcimi aj každodenne tak, aby budúce generácie pochopili správanie predchádzajúcich generácií vlastného národa.
Obsah predmetu a spôsob práce v jednotlivých ročníkoch
5. ročník (časová dotácia 1 hodina)
Vyučovanie dejepisu v Súkromnej základnej škole BellAmos postupuje v 5. - 7. ročníku podľa Rámcového učebného plánu, ktorý schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 6. 2. 2015 pod číslom 2015-5130/1760:1-10A0 ako súčasť Štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy s platnosťou od 1. 9. 2015 a v 8. – 9. ročníku podľa Rámcového učebného plánu, ktorý schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskum a športu Slovenskej republiky dňa 20. mája 2011 pod číslom 2011-7881/18675:2-921 ako súčasť štátneho vzdelávacieho programu pre nižšie stredné vzdelávanie s vyučovacím jazykom slovenským s platnosťou od 1. septembra 2011. Tieto učebné plány umožňujú rozvrstviť učivo predmetu do jednotlivých ročníkov podľa potrieb školy.V súvislosti na uvedené je obsah dejepisu v 5. ročníku stanovený takto:
- Úvod do štúdia dejepisu – v podobe propedeutiky nenásilne uvádza žiakov do problematiky, v Štátnom vzdelávacom programe je definovaný nasledujúcimi tematickými celkami:
-
- Človek v premenách času a priestoru – Priestor a čas, Pamiatky v priestore a čase (zamerané na región), Priestor na mape, Človek v pohybe, Človek vládca prírody
-
- Úzka prepojenosť s občianskou náukou (vytvorenie rodostromu, história rodiny).
- Človek a komunikácia – Pamäť ľudstva, Duchovný život človeka, Keď zlyhá komunikácia
-
- Úzka prepojenosť s mediálnou výchovou.
- Obrazy pravekého sveta – zo Štátneho vzdelávacieho programu sa uplatňujú tematické celky a témy:
-
- Človek v premenách času a priestoru – Spôsob obživy človeka
- Obrazy pravekého sveta – Od lovca k roľníkovi a remeselníkovi
Prvky niektorých tém sa aplikujú (rozvíjajú) do vyučovania aj vo vyšších ročníkoch – Človek v premenách priestoru a času (Spôsob obživy človeka – remeselník), Človek a komunikácia (Pamäť ľudstva, duchovný život človeka) v 6. ročníku, Človek v premenách priestoru a času (Človek v pohybe – sťahovanie, stretávanie kultúr) v 6. aj 7. ročníku, Človek v premenách priestoru a času (Ako si človek zmenšoval svet – vysťahovalectvo, Práca detí v minulosti a dnes) vo 8. ročníku.
Súčasťou všetkých tematických celkov časti Úvod do štúdia dejepisu je rozširujúci tematický celok Prírodné a historické pamätihodnosti môjho rodiska. Učivo piateho ročníka ponúka príležitosť zoznámiť žiakov s jedinečnosťou regiónu, v ktorom žijú. Dejepisné vyučovanie je preto zamerané na aktivity objavovania, konštruovania, vytvárania významov a rozvíjania tvorivosti, umožňujúce dosiahnutie obsahového a výkonového štandardu a na jeho základe hlbšie poznanie regiónu. Z tohto dôvodu je integrálnou súčasťou predmetu i spoznávanie histórie školy.
Ako integrované súčasti vzdelávacieho obsahu oblastí vzdelávania boli do dejepisu 5. ročníka zaradené nasledujúce prierezové tematiky: multikultúrna výchova, mediálna výchova, osobnostný a sociálny rozvoj, tvorba projektu a prezentačné zručnosti, ako aj prvky voliteľných predmetov Práca s informáciami a komunikácia a Regionálna výchova.
Pracujeme na rodokmeni
Pomôcky, doplnková literatúra, Internet...
Predmet dejepis samou svojou podstatou dáva veľký priestor na rozvíjanie všetkých kľúčových kompetencií, najmä však komunikačnej kompetencie a kompetencie k riešeniu problémov. Z tohto dôvodu je už v 5. ročníku na vyučovaní využívané množstvo učebných zdrojov, napr.:Augusta, J. : U pravekých lovcov. Bratislava: SPN, 1980.
Belák, B.: Povesti a rozprávky z Turčianskej záhradky. Žilina: Knižné centrum, 2004.
Beňko, J.: Starý Turiec
Deary, T.: Surová doba kamenná. Bratislava: Slovart 2008 a novšie
Dvořák, P.: Lovci mamutov a tí druhí. Budmerice: Rak, 2016 (aj staršie vydanie)
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 1. Budmerice: Rak, 2002, 2009.
Ďuriška, Z.: Národný cintorín v Martine. Martin: Matica slovenská, 2025.Eliáš, M., Haviar, Š., Muntág, S.: Martin, centrum národnej kultúry Slovákov. Martin: Matica slovenská, 1996.
Junas, J.: Turčianske chotáre, Martin: Gradus, 1996.
kol.: Detská univerzita aj pre dospelých - rôzne roky vydania
kol.: S každým dieťaťom sa ráta. Bratislava: Unicef, 2003.
Mičurová, M.: História dopravy na Slovensku. In: Železničná doprava a logistika 1/2025.
Mistrík, J.: Jazyk a reč. Bratislava: SPN – Mladé letá, 1999.
Novelli, L.: Eistein a stroje času. Bratislava: Buvik, 2005.
Škorupová, K.: Ako uloviť mamuta. Bratislava: Slovart, 2014.
Tatár, J.: Turčianske povesti. Mošovce, 1999.
www.dfsr.sk
www.mozgovna.sk
www.nbs.sk
www.rozvojovevzdelavanie.sk
www.stopdetskepraci.cz
www.unicef.sk
www.varianty.cz
Bol raz jeden vynálezca
Bola raz jedna planéta
Encyklopédia energie
6. ročník (časová dotácia 1 hodina)
V 6. ročníku sa žiaci zoznamujú so základnými témami starovekých dejín (Obrazy starovekého sveta), avšak v súlade s požiadavkou schopnosti chápať dejiny nielen chronologicky, ale aj synchrónne sa v závere ročníka stretávajú aj so stredovekými dejinami (Obrazy stredovekého sveta). Dôraz je daný na kľúčové udalosti vývoja ľudskej spoločnosti a civilizácie ako takej – či už ide o vývoj vo sfére hospodárskej, kultúrnej alebo politickej. Zároveň, v zmysle orientácie dejepisného vyučovania Súkromnej základnej školy, sa žiaci oboznamujú aj s regionálnym aspektom daných tém. Súčasťou obsahu je aj téma Svetové náboženstvá, ktorá má svoje opodstatnenie tak významovo, ako aj tým, že formálne i obsahovo spája uvedené témy. Zároveň plynulo nadväzuje na predchádzajúci ročník.
Pomôcky, doplnková literatúra, Internet...
Biblia
Česal, A: Neandertálci nebyli žádní neandertálci. In: Co v učebnicích dějepisu nebylo. Brno: Moba, 2005.
Deary, T.: Hrdlorezi Kelti. Bratislava: Slovart, 2025.
Deary, T.: Perfektní Gréci. Bratislava: Slovart, 2025.
Deary, T.: Úctyhodní Egypťania. Bratislava: Slovart, 2006.
Dvořák, P.: Lovci mamutov a tí druhí. Budmerice, Rak, 2015.
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 1. Budmerice: Rak, 2002.
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 2. Budmerice: Rak, 2003.
Furrer, D.: Kam aj kráľ chodí pešo. Bratislava: Kalligram, 2006.
Goff, Le J.: Európske dejiny pre deti. Praha: Paseka, 1997.
Gombrich, E. H.: Stručné dejiny pre mladého čitateľa. Slovart, 2016 (aj staršie vydanie)
Petiška, E.: Staré grécke báje a povesti.
Valigi, C.: Řím a Vatikán. Narni – Terni, 1994.
Zamarovský, V.: Dejiny písané Rímom. Bratislava: Mladé letá, 1988.
http://science.nationalgeograp
hic.com/science/prehistoric- world/prehistoric-time-line. html http://www.bbc.co.uk/sn/
prehistoric_life/ http://www.culture.gouv.fr/
culture/arcnat/lascaux/en/ http://www.msnbc.msn.com/id/
7348103/ http://www.pbs.org/wgbh/aso/
tryit/evolution/# http://www.carlos.emory.edu/
ODYSSEY/GREECE/home.html http://www.schoolsliaison.org.
uk/kids/preload.htm - Egypt, Grécko, Rímska ríša http://www.davidmikolas.cz/
dejepis_hry.html Bol raz jeden človek
Stvorenie sveta
Svet neandertálcov. Discovery Channel, 2006
DVD filmy z cyklu Dejiny Slovenska
dejepisné mapy
7. ročník (časová dotácia 2 hodiny)
Učivo 7. ročníka plynulo nadväzuje na predchádzajúci ročník. Žiaci sa zoznamujú so základnými témami stredovekých dejín. Učivo sleduje vývoj tak vo sfére politickej, ako aj hospodárskej a kultúrnej. V súlade s požiadavkou schopnosti chápať dejiny nielen chronologicky, ale aj synchrónne sa v závere ročníka stretávajú aj s novovekými dejinami (Obrazy novovekého sveta). Zároveň, v zmysle orientácie dejepisného vyučovania Súkromnej základnej školy, sa žiaci oboznamujú aj s konkrétnym dopadom dejinných udalostí na región Turca. Súčasťou obsahu je aj téma J. Gutenberg, alebo na počiatku mediálneho sveta, ktorá má svoje opodstatnenie tak významovo, ako aj tým, že predurčuje integrovať prierezové tematiky, ale i zvyšovať úroveň komunikačných kompetencií či kompetencií k riešeniu problému.
Vzdelávací obsah pre 7. ročník je v Štátnom vzdelávacom programe je definovaný nasledujúcimi tematickými celkami:
Predkovia Slovákov v Karpatskej kotline – príchod Slovanov, Veľká Morava
Slováci v Uhorskom kráľovstve – dynastie, banské mestá
Obrazy novovekého sveta – kníhtlač, objavitelia a dobyvatelia, reformácia
Habsburská monarchia – osvietenský absolutizmus
Pomôcky, doplnková literatúra, Internet...
Barker, F., Galata, J.: Začiatky hľadania ( Dejiny zemepisných prieskumov a objavov). Bratislava : Mladé letá, 1984.
Beutelhauser, R.: Barbarská Slovania. Bratislava: Slovart, 2012.
Beutelhauser, R.: Od porážky k porážke. Bratislava: Slovart, 2012.
Beutelhauser, R.: Turci, Habsburgovci a iné pohromy. Bratislava: Slovart, 2015.
Cox, M.: Leonardo da Vinci a jeho supermozog. Praha: Egmont, 2025.
Černý, J., Urban, C.: Obrázky z dejín zemepisných objavov. Praha: Albatros, 1992.
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 2. Budmerice: Rak, 2003.
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 3. Budmerice: Rak, 2004.
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 4. Budmerice: Rak, 2005
Dvořák, P.: Stopy dávnej minulosti 5. Budmerice: Rak, 2009
Ferko, M.: Veľkomoravské záhady. Bratislava: Tatran, 1990.
Furrer, D.: Kam aj kráľ chodí pešo. Bratislava: Kalligram, 2006.
Goff, Le J.: Európske dejiny pre deti. Praha: Paseka, 1997.
Gombrich, E.: Stručné dejiny sveta pre mladých čitateľov. Bratislava: Slovart, 2008.
Holčík, Š: Korunovačné slávnosti. Bratislava: Ikar, 2005.
kol. : Detská univerzita aj pre dospelých. Bratislava: Perex, 2003 – 2025
kol.: Slovenské dejiny v obrázkoch (od najstarších čias po súčasnosť). Praha: Ottovo nakladatelství, 2008.
Konštantín - Proglas
Kučera, M.: Novoveké Slovensko (Cesta dejinami). Bratislava: Perfekt, 2004.
Kučera, M.: Stredoveké Slovensko (Cesta dejinami). Bratislava: Perfekt, 2002.
Kvirenc, J.: Dějiny Evropy do roku 1914 (Historie v dokumentech). Liberec: Dialog, 2025.
Vragaš, Š.: Život Konštantína a Metoda. Martin: Matica slovenská, 1994.
Zrubec, L.: Osobnosti našej minulosti. Bratislava: SPN,1991
http://www.davidmikolas.cz/
dejepis_hry.html
DVD Zámorské objavy/Renesancia a humanizmus
DVD filmy z cyklu Dejiny Slovenska
dejepisné mapy
V 5. - 7. ročníku bol v rokoch 2009 - 2011 realizovaný projekt Inovatívnosťou zvyšujeme efektivitu vzdelávania (www.inovativnybellamos.sk). Integrálnou súčasťou vyučovania tvorí e-learning (bellamos.sk/e-learn) - portál je voľne prístupný, je potrebné prihlásiť sa ako hosť.
Jedným z výstupov projektu je aj publikácia - Inovatívne metódy v rámci vyučovania dejepisu.
8. ročník (časová dotácia 1 hodina)
Vzdelávací obsah pre 8. ročník je v Štátnom vzdelávacom programe je definovaný nasledujúcimi tematickými celkami:
Európa na ceste k moderným národom – Vek rozumu, Zrod modernej doby, Modernizácia (Priemyselná revolúcia), Nacionalizmus
Moderný slovenský národ – Slovenské národné hnutie
Rakúsko-Uhorsko – Slováci v Uhorsku, Každodennosť
Prvá svetová vojna – Rozdelená Európa, Zákopová vojna, Odboj Slovákov a Čechov, Zmeny na mape Európy
Pomôcky, doplnková literatúra, Internet...
Furrer, D.: Kam aj kráľ chodí pešo. Bratislava: Kalligram, 2006.
Goff, Le J.: Európske dejiny pre deti. Praha: Paseka, 1997.
kol. : Detská univerzita aj pre dospelých. Bratislava: Perex, 2003 – 2025
Gombrich, E.: Stručné dejiny sveta pre mladých čitateľov. Bratislava: Slovart, 2008.
Johson, P.: Déjiny 20. století. Praha: Rozmluvy, 1991.
Kučera, M.: Novoveké Slovensko (Cesta dejinami). Bratislava: Perfekt, 2004.
Kvirenc, J.: Dějiny Evropy do roku 1914 (Historie v dokumentech). Liberec: Dialog, 2025
kol.: Slovenské dejiny v obrázkoch (od najstarších čias po súčasnosť). Praha: Ottovo nakladatelství, 2008.www.moderni-dejiny.cz
http://www.davidmikolas.cz/
dejepis_hry.html
DVD - Dejiny Slovenska Na ceste k modernému národu
9. ročník (časová dotácia 2 hodiny)Učivo 9. ročníka plynulo nadväzuje na predchádzajúci ročník. Žiaci sa zoznamujú so základnými témami súčasných dejín. Učivo sleduje vývoj tak vo sfére politickej, ako aj hospodárskej a kultúrnej:
V 9. ročníku sa oveľa výraznejšie ako v nižších ročníkoch vynárajú otázky čo, prečo a ako učiť. Obsah predmetu, najmä v druhej polovici, sa zameriava na analytické a interpretačné zručnosti spojené s prácou s filmom, fotografií, textom, svedectvom pamätníka a pramenným materiálom. Dejepis sa v 9. ročníku venuje základným témam a problémom vojnového a povojnového vývoja slovenskej spoločnosti. Neusiluje pritom o vyčerpávajúci popis minulosti, ale zohľadňuje predovšetkým didaktický rozmer daných okruhov. Nejde o to, učiť stále nové a nové témy, ale učiť novo (efektívne) témy základné, učiť s jasne stanovenými didaktickými cieľmi (teda vedieť, prečo danú látku vlastne učíme). Namiesto extenzívnej faktografie súdobých dejín žiak pracuje s relatívne konsenzuálnym súborom základných faktov, ktorý zastupuje udalosti formatívne pre slovenskú spomienkovú kultúru a identitu. Takto koncipované metodické inovácie sú v súlade s ŠVP a všetkých úrovní vzdelávania a splnia príslušné ciele dejepisného vzdelávania. Vymedzenie možných vzdelávacích cieľov nemožno však spájať s vyčerpaním možných problémových otázok a korekciou stereotypných predstáv o danej minulosti. Ich výber záleží na osobnosti učiteľa a na prostredí konkrétnej triedy. Nasledujúca tabuľka vymedzuje modelové situácie, v ktorých sa v rámci dejepisnej výučby žiak ocitá sa špecifickým vzdelávacím zámerom, ktorý je v obdobnom zovšeobecnenie formulovaný v druhom stĺpci tabuľky.
Pomôcky, doplnková literatúra, Internet...
Okrem tu uvedených zdrojov a nápadov môžu žiaci pracovať s materiálmi na bellamos.sk/e-learn - je potrebné prihlásiť sa ako hosť. |